Monday, December 10, 2012
setelah sekian lama baru nak update pasal expo yang aku pergi..
ahaha takpelah asalkan dapat penuhkan entry blog aku nih.. kikiki
time rajin n ade idea xde masa plak nak update blog.. hahaha tu lom ade anak lagi tu..
oh by the way bulan lepas ade Pureen warehouse sale dekat PJ and Maternity and Children Expo dekat Midvalley.. actually this is my first time pergi expo anak2 nih.. and im sooo excited..
at Pureen Warehouse Sale
ni aku jumpa kawan aku asya dekat sana.. coz dia tengah berbisness kat sana.. so aku kidnap dia sekejap teman aku cari barang.. actually aku sampai sana dah 5.30pm.. pkl 6pm dah nak tutup kedai.. sib baik sempat shopping secara express.. sempat laa rembat a few things
at Maternity and Children Expo
ni lagilah, aku ingat ambik2 barang then pegi bayar at 1 counter.. so aku tak prepare laa cash yang banyak..
maklumlaa first time.. first round beli je laa ape yang cukup ngan cash on hand.. tak semua booth provide credit card payment..dah habis cash rasa macam xcukup nih nak beli lagiii..last2 pegi gak cucuk duit then naik balik..one whole day dok kat dalam tu tak rasa penat pun..sebab seronok en hubby ade sekali teman sambil survey barang baby..
Labels: baby, expo, shopping, warehouse sale
Sunday, November 25, 2012
now dah masuk 23rd week pregnancy..
rasa macam ade sesuatu di dalam perut.. eh mesti laa ade baby hehe..
aktif betul menendang nendang..dia buat ape la kat dalam.. rasa sempit ke?
aku ade register progress my pregnancy dekat babycenter..
so every week dia akan inform aku dah week keberapa and siap dengan baby progress..
so this week baby aku dah mula blink her eyes..
and if in case baby early arrival he already can survive at this point.. tapi mintak di jauhkan laa..
semoga delivery due date aku as normal seperti dijangka kan..
maklum laa hubby PJJ payah kalau ade emergency macam tu..semoga Allah permudahkan urusan aku nih
aku nak hubby ade bersama masa delivery.. huhuhu
kadang kadang aku ada rasa perut mengeras..bile google info yang aku dapat memang normal if jarang2 mengeras..
may be disebabkan baby terlalu aktif, ibu terlalu aktif or dehidrated..
tapi kalau mengeras sejam tu dalam a few times tu yg bahaya..need to see doctor.. may be itu as mild contraction baby dah nak keluar..
cramp kaki sekali happen..tengah2 tido tiba2 cramp..alamak xtahu nak buat ape..
sebab aku tak pernah alami kaki cramp..sib baik sekejap jer. huhu
then satu lagi aku selalu rasa jari and tangan kebas..kadang kadang tengah drive rasa kebas jer..
aku tak pasti kenapa, ade aku jumpa info tanda2 kencing manis or darah tinggi or kandungan air banyak dalam badan or blood vessel mengembang and etc..
tapi dari first trimester aku dh rasa sakit2 jari..tapi macam ramai je mengalami simptom ni.. normal la kot.. next check up baru tanya gynea..
strecth mark so far aku try avoid pakai cocoa butter palmer, pakai VCO tanamera (present from ELL), apply twice a day..
tapiiiii... aku macam baru perasan ade garis kehitaman sikit dekat bawah perut.. OMG dah nak naik ke?
tapi ade 2-3 garis je laa dekat bikini line.. not sure it was stretch mark or other mark...
huhuhu maknanye stretch mark ni hanya boleh dikurangkan kalau kite pakai lotion...
bukan takde langsung..and depends on kulit or keturunan kot ek.. my assumption laa..
Labels: cocoa butter, pregnancy, stretch mark, tanamera, VCO
Tuesday, November 20, 2012
hujung hujung tahun ni banyak plak baby expo kat KL ni..
bakal bakal mak baru of course laa excited nak menerjah ke sana.termasuk laa diri ini..
kebetulan plak aku pun dah nak kena slow2 beli barang baby ni..
ade orang cakap harga time expo murah gile.tapi ade jugak yang harga sama..
so hati2 memilih..make sure dah buat list nak beli or survey barang ape.
so sampai sana takde laa rambang mata..
list aku dekat dalam fon jer..tapi tu pun lom lengkap lagi..
tapi kalau hubby aku dia lagi prefer aku listdown dekat kertas..
lagi senang nak check nak rebut2 kertas nak tengok barang mana yg dah tick..
nak conteng2 harga ke senang nak compare..traditional style hehe..
tapi tak sure laa whether my hubby leh join ke tak.. hopefully dia turun KL laa time tu..
leh survey sama2 lebih mesraaa.. hihi
ok bawah ni expo date and location yang aku tahu..
Date: 23-25/Nov/2012
Venue : PWTC
Event : Baby Expo 2012
Date: 24-25/Nov/2012
Venue : Summit Company (M) Sdn. Bhd.
Lot 6, Jalan 19/1
46300 Petaling Jaya
Event : Pureen Warehouse sale
Date: 30/Nov-2/Dec/2012
Venue : Mid Valley
Event : Maternity & Children Expo 2012
brand yang terlibat aku pun xtahu..sila google laa yerk..
hehe aku cam berminat pegi pureen warehouse sale je compare ngan pwtc..
yg mid valey by hook or by crook (betul ke ejaan ni) aku nak pegi..
Labels: baby, expo, sale, warehouse sale
Monday, November 19, 2012
yeahh hari tu aku cakap nak share pasal 3D/4D + details scan kan..
meh nak citer..mula2 aku agak compuse nak pegi ke tak nak..sebab awal lagi nanti baby look skinny..
tapi hubby cakap pegi je lah..
so aku pun pegi lah klinik kat ampang (Klinik Fauziah) which is klinik aku set appointment ngan miss Jezzlyn..
hemm klinik dia kecik jer..klinik biasa.. location pun agak jauh laa.. kena tempuh jem semua tu..
ye laa aku dok kota damansara kan.. haha
then masuk2 terus miss J panggil.. ramah betul dia..muda lagi k..
mula2 cek 3D/4D nampak muka baby and im so excited..baby dah tembam dah.. xde laa skinny sangat..
first skali miss J cakap idung baby kecik.. macam idung mak dia kot.. ermm kecik ke idung aku? haha
aku sebelum ni x nampak camne baby aktif bile scan dalam 2D..tapi bile tengok dlm 3D aktifnye baby aku.. berguling2 dalam perut..sungguh comel..siap gosok2 mata.. siap tutup telinga.. kaki plak turun naik turun naik..
and sometimes kite x nampak jelas because of air ketuban and placenta or tali pusat mengganggu..
miss J comunicate ngan baby macam baby tu ade depan mata jer.. hahaha siap tepuk2 perut aku bila baby sorok muka..
dia cakap baby aku masam jer xnak senyum langsung..baby yang nakal sebab tak dok diam.. haha
the main thing aku nak tengok jantina baby jer.. now 100% confirm.. leh laa start beli barang.. :)
details scan dalam 2D je.. tapi dia cek detail laa dari atas sampai bawah anggota..
kira jari kaki tangan,size otak,size hati,size paru2,buah pinggang,jarak mata,hidung and etc..
semua lah dia cek..so alhamdulillah baby sehat.. :)
nak kira jari tu payah betul..time nak kira je dia sorok jari..
yang kaki lagi laa turun naik turun naik dalam perut aku.. sebab ruang banyak lagi dia bebas bergerak..
miss jezzlyn cakap nanti baby tak aktif macam ni bila dah sarat.. limited space.. haha
ni aku rasa dia cek jantung berlubang ke tak.. banyak lagi dia cek.. letak satu jelah sebab aku pun xfaham ape dia buat.. yang penting tengok result je.. haha
lama jugak laa 2 session ni.. dalam setengah jam or 40 minit cam tu lah..
lastly dia kasi a few printed photo and result.. then cd ade gambar and video baby..
total for 3D/4D + details scan is rm200... but woth it laa..
Tuesday, November 13, 2012
aku sebenarnye tak banyak sangat tahu pasal 3d/4d scan or details scan ni..
sebab PMC normal checkup just provide 2D scan jer..kalau nak 3D/4D kena request..
aku lepas dah settle checkup baru aku tanya pasal 3D..so tunggu checkup bulan depan laa jawabnye...
tp aku dah tak sabar ni.. lagi2 lom dapat black and white baby gender.
aku tengok pun tak berapa jelas.. so aku cm teruja la nak tahu gender baby..
dah nak start beli barang ni..
then start googling cari info pasal 3D/4D.. now baru tahu 3D/4D and detail scan tu lain lain..haha
so googling lagi cari klinik yang provide semua nih.. sebab aku xpuas hati tak dpat tahu gender..
jumpa laa website ni. 3D/4D scan Malaysia. Kebanyakan blog talk about miss Jezzlyn..
dia bukan gynea ok.. dia just Sonographer.. ramai cakap hasil pun sangat berpuas hati..
so aku pun book appointment via this website..
masuk website ni korang tahu laa info bile yang sesuai nak buat scan ni..
cam detail scan kena buat 20-26 months, 3d 4d leh buat jugak time ni tapi baby look a bit skinny..
tapi kalau just nak tengok gender baby clearly 3d/4d scan memadai..tapi aku nak buat dua dua..
btw appointment dia bukan dkt 1 location jer.. dia ade buat a few location seri kembangan,ampang and shah alam..may be dia just sewa the klinik equipment kot.. tapi tu tak tahu laa..tanya la dia sendiri.. haha
and ade satu lagi tempat yang hangat diperkatakan.. college vission at kelana jaya..
ok after semua dah settle nanti i share lagi k.. tp kalau hubby advice just tunggu checkup bulan depan
terpaksa laa i tunggu.. huhuhu
Tuesday, November 6, 2012
aiyok hari tu cakap nak sambung update pasal KK trip..
tak berkesempatan laa.. malas nak mengusung lappy ofis kehulu kehilir..
lagi pun umah aku line celcom s**k giler.. nntilah aku cari broadband lain..
lupakan ajalah trip to KK tuh.. dah basi pun cite tu 2 bulan dah berlalu..
if aku rajin nanti aku update la jugak..
Nak update status sikit.. now my pregnancy aku dah masuk 5 months..
time ni dah dapat rasa baby berguling2 dalam perut nih..
especially time lunch and time nak tido..hehehe this is the time i was waiting before..
selama ni dok pikir macamana laa rasa baby bergerak2 dalam perut..
aku start perasaan obviously dia gerak dalam 4mnth++..
Bile dia gerak aku pegang perut tapi dia plak stop moving.. hehehe
Dah masuk 5 months ni aku mula laa teruja survey itu survey ini..lagi pun baby sex dah tahu.. tapi rahsiaa dulu laa.. hahaha
time buat kerja pun rasa nak menggoogle jer.. time nak tido pun sempat bukak website..
ish tp aku ni tak berpengalaman nak beli barang2 baby ni.
xtahu mane nak letak priority..
- dalam otak aku ni yg priority - breast pump sebab aku plan nak fully bf kat bb aku.. insyaallah
- ni pun aku excited walau terlalu awal..haha cooler bag/cooler box coleman/ coleman chiller brite ice..
ni dah plan kalu kena balik kg nak travel lama.. or nak simpan susu nak bawak g baby sitter..
- then stroller - ni aku pon poning nak pilih yang mana satu.. not too bulky, ringan, leh masuk bonet myvi,easy to fold,easy to carry,and not to pricey..
tapi ni i serahkan kat en hubby laa sebab dia yang nak membayarkan..
tapi aku pelik baca blog orang..beli stroller sampai 2-3 buah.. kenapa ek?
adakah sebab cepat rosak or tersalah beli? tapi yang aku tahu diorg mesti akan cari yang easy to travel jugak.. senang bawak naik kereta or flight..
yang lain tu aku ade list down dah..cuma aku xde la excited nak survey lagi..
hahaha...
Wednesday, October 10, 2012
sure semua wonder why sejak aku kawen ni aku makin malas nak mengarang blog?
eh macam laa ramai sangat follower aku... haha perasan..
and you know why sejak aku switch dari line maxis ke line celcom.. aku punya broadband maxis dah tak se cheap dulu.. dia just bagi cheap untuk ahli setia jer.. now saya sudah tidak setia.. padan muka ku..
kunun nyer aku nak terminate laa broadband maxis then nak cari new broadband..
tapi sampai sekarang tak register lagi new broadband..
nak pakai broadband fon, akunyer limit 1G jer.. surfing kejap jer dah over limit..
so aku mmg cuba kurangkan jadikan fon as broadband..
so tunggu laa sebulan dua lagi.. aku pasti dapatkan broadband baru.. encik hubby laa advice suruh hold dulu..tp time dia nak buat keje sekolah menggagau cari internet...
last2 g surfing kat kedai mamak yg wifi slow mcm siput..
ok laa nanti saya update lagi.. chow cin chaw...


















