Wednesday, February 6, 2013
now my baby turned 8 months++ already inside my tummy...im going to 34 weeks this weekend..
so another 6 weeks to go... tak lama dah.. by 36 weeks i should get ready all the baby thingy in bag and put in the car.. baby pun sangat aktif bergerak.. sampai senget2 perut aku... tapi aku suka belek perut aku bile dia start berpusing2 dalam perut.. :)
takut gak masa balik kampung hari tu kenduri anak buah,.. most of my jiran tegur "ish dah kembang/sembab kaki nih... macam dah tak lama jer... rasa macam tak sempat bulan 3 jer.." erkkk.. im scared.. dont scare me like that..tp kaki and tangan aku sembab sebab travel dalam kereta lama sgt..
then one more thing yang im quit worried.. my baby weight.. last checkup 33 week dah 2.1kg.. dalam masa 2 minggu 400g naik... gynea pesan jaga makan.. kalau boleh banyakkan makan sayur..jangan makan coklat,aiskrim,kurangkan nasi.. erkk tapi dah last2 trimester ni cepat betul lapar.. camne nak control nih.. huhuhu cuma aku just reduce kuantiti nasi to half je lah...dalam peti ais tu berlamabak coklat dari langkawi..
huhuhu
sebab tummy dah besar, pergerakan pun dah terbatas..nak tunduk or duduk kat lantai laju2 pun dah tak boleh..nak bangun tido pun kena slow2... nak tido pun susah nak lelap..nak pusing badan pun rasa mengah.. sebab dah tak leh tido terlentang.. baby berat nanti rasa sesak nafas ..so solutionnyer bantal peluk memang kena sentiasa ade nak kasi aku selesa..tido pun kena pasang direct kipas sebab aku kuat berpeluh lately..
previous2 entry aku ade strory pasal tangan kebas.. masuk akhir semester ni lagi laa kebas.. lepas tu sengal2 tak leh gerak ibu jari sangat..gynea cakap thats normal.. lain orang lain masalah dia..kali ni kalau aku mengiring sekejap je tangan cepat kebas sebab tertindih.. so macamana aku nak tido lena? herrmm takpelah itu laa adat ibu mengandung.. by the way im happy and bersyukur diberi rezeki untuk merasa mengandung baby sendiri with my hubby..Doakan baby ni lahir jadi budak comel.. entry ni just nak sharing ape yang aku rasa bila dah masuk 8 bulan.. bukan sebab keluhan.. :)
Saturday, January 5, 2013
sejak dah masuk 3rd trimester ni.. aku addicted betul main game dekat fon aku..
eh ade kaitan ke?hehehe hari tu my colleague introduce me with this game Scramble with friends..
alaa create words je.. tapi aku memang selalu laa kalah.. dah lama tak mengeja kan..oh game ni kena ade partner yang register baru leh main sama2... bile dah jalan mula laa tak sabar tuggu turn kawan kite..
tapi dalam certain time kalau token dah habis kena tunggu berapa minit ..baru leh main balik... hahha
tapi skill aku tak naik2.. takat tuu jer.. org lain ade gak improvement.. hahha
ade satu lagi game aku suka main..Word Search.. yang ni just cari words yang tersembunyi..
ni pun addicted jugak.. tapi yang ni aku main sorang2 laa..
satu lagi game Hill Climb Racing.. ni memang aku n hubby suka main..
suka fight sape dapat highscore paling tinggi.. so far aku yang pegang records..
kalau main kat kedai makan sampai senget2 badan tak nak kasi kereta tu terbalik.. pastu mula laa mulut terjerit2.. hahaha padahal xde effect pun kalau senget2kan badan.. hahaha
Thursday, December 27, 2012
I really want to owned one kipling handbags..aku tak tahu laa apasal aku suka sangat bag kiplings nih walhal takde laa cun sangat.. but i love the material and it look funkeeyyy... The colors also not too boring..
aku rasa aku start jatuh cinta kt bag ni lepas tgk x colleague dulu pakai bag kipling.. dia cakap dah bertahun dia beli tapi still look like new..
kalau tengok dekat butik price dia quite expensive laa.. so memang aku tak kan beli laa kalau harga semahal ituuu.. then kalau tengok online shop memang affordable.. tapi for me if harga handbag tu more than rm250.. memang berat sangat hati nak beli.. sebab ape? sebab aku jenis suka tukar2 handbag.. kalau aku xselesa aku pakai sekali sekala jer..contoh hanbag CR aku pakai berapa kali jer..then dah masuk store..
masa nak tu bukan main beriya sampai xleh nak tunggu kan.. bile dah dapat pakai sekejap jer..
hari tu satu blog online shop Ronasofia ni ade buat year end sale.. aku dah berjaya dah reserve bag tu dengan price rm200++ jer.. tunggu masa nak bayar jer..tup tup miss rona email balik dia cakap dia overlook. sebelum aku komen ade sorang lagi komen.. aku rasa beza just a few second je kot..arrghhh im soo stress!!!
year end sale tu just sale on ready stock item jer... so melepas laa den..
tengok blog lain harga dia rm280++... meleleh air liur aku.. xpelah tunggu rezeki nanti laa kalau ade..
Monday, December 24, 2012
Dah berapa bulan dah kawen ni baru nak isi rumah dengan perabot2.aku pun dah preggy almost 7 month..sebelum nih pakai barang yang dari rumah sewa lama jer.. tu pun tengok tv dok atas lantai jer.. haha
Alhamdulillah hubby dapat rezeki sikit dari job dia sebelum nih.. lambat sikit rezeki kitorang..
sebelum ni ade gak survey2 sofa mane nak beli.. barang letrik.. so bila tiba masa senang terus je beli..
dalam banyak2 sofa en hubby berkenan yang ikea punya..sebab tak nak sofa yang besar sangat umah sewa kite kecik jer..and price pun tak laa mencekik darah sangat..oh jangan cakap semua barang ikea mahal.. certain2 barang ade jugak yang murah..aku laa tu yang suka cari barang2 murah dekat ikea..
aku and hubby memang anti kedai perabot mcm westcourt or cavenzi sebab kualiti dia tak berapa bagus sangat.dah laa nak tunggu delivery tu tak pernah tepat pada masanye..lama plak tu kena tunggu..
and aku tengok en hubby kalau masuk ikea dia macam excited sikit..bagi dia oklah kot kualiti kat ikea nih
Hari first pergi lepas ofis hour.. sempat amik barang2 kecik jer. yang besar tak sempat sebab ikea dh nak tutup..dah laa troli kitorang and barang kat dalam tu kena rembat.tak tahu sape rembat.. malas nak naik pergi collect barang tu balik..
Hari kedua pergi lagi so hari jumaat ikea tutup lewat sikit pukul 11pm.. so ape lagi terus cari barang yang nak.. first time cari and pick up barang dekat gudang dia.. barang pun dah packing cantik2 dalam kotak..
hah kau 3 troli sekali beli.. sebab 2 troli tu barang besar.. hahha saje bikin gempak..
Then after dah bayar pegi kaunter delivery plak, rm75 sekali caj penghantaran area Klang Valley..
Dia bleh hantar hari ahad jer.. so oklah takdelah lama sangat kan.. mummy dah excited ni. Kitorang tak amik pun caj pemasangan sebab agak mahal 8% dari harga barang.. tukang pasang kan ade ape guna ade kudrat lelaki dalam umah.. haha lagi pun barang ikea senang jer nak pasang. instruction dah ade ,just follow je..
Labels: carpet, coffee table, ikea, shopping, sofa
Saturday, December 22, 2012
lately aku kerap sangat shopping online.. last sekali aku beli tudung and nursing cover..
3 helai tudung aku rembat dari sugarscarf.. bukan ape since pregnant ni malas sungguh nak pakai tudung berpin pin nih.. beli tudung instant jer senang.. nanti laa kalau mood melawa datang aku shopping lagi tudung shawl lawa2..tak abis nyer.. makin lama tunggu makin banyak fesyen tudung or makin pelik?? haha
tp aku tak suka sangat berfesyen ala2 hijabista..kalau pakai camtu jenuh nak putar2.. nak solat nanti lagi laa aku malas nak belit2 dalam surau yang ramai org..sekali sekala leh laa nak berpesen kan..
then aku pun sebuk jugak dok belek2 nursing cover kat website.. sebb kebanyakan nursing cover aku nak kalau kat expo over rm80++.. kat online cheaper..then hari2 dok belek blog manjakuhappy tapi stok tak banyak.. sekali aku bukak 2-3 hari lepas aku nampak dia baru restock.design pun comel2 price pun xmahal sangat..aku pun rembat laa satu walaupun due date aku lambat lagi..
nih angan2 nak fully breastfeed laa.. tak tahu laa hangat2 taik ayam ke camne. just wait and see..
so kalau ade nursing cover nih leh laa aku guna bila nak bf depan public ..contoh kat shopping mall ke,surau ke, kenduri kt umah sedara ke..and leh gak aku guna utk cover bila nak breast pump kat surau..base on my observe diorg ni aku tgk siap pam bawah kain semayang lagi.. macam rimas plak aku tengok..
so just doakan segalanye dipermudahkan laa untuk aku.. :)
sampai tahap pinggang jer..so xde laa baby lemas or panas kan.. then ade peek a boo leh intai baby nanti..
quite lebar and leh cover sampai tepi..
Labels: nursing cover, shopping, tudung
Sunday, December 16, 2012
hari sabtu malam hari tu ade appointment dekat PMC nak 3d scan..
bukan buat dengan gynea, gynea just help to set appointment ngan Pn Anson untuk scan..
seingat aku, aku just request untuk 3d scan.. tapi tak tahu plak gynea aku set kan untuk detail scan sekali..
tak pasal2 dua kali aku kena buat detail scan.. hahaha bulan lepas dah buat sekali tp dengan klinik luar..
Kali ni scan buat dalam bilik Dr Zarul alat scan pun lagi canggih dari bilik my gynea,
wah besar betul bilik Dr Zarul.. no wonder laa kan he is owner of PMC..
then Pn Anson terus detail scan cek itu ini.. ntah ape dia sebut dalam bahasa biology..
aku tak paham well i didnt speak biology.. haha then assistant dia tulis..aku tengok je laa kat screen tu..
semua ok alhamdulillah cuma pn anson cakap air ketuban aku banyak...
waaa takut2.. ni dah kira adnormal nih.. aku tanya laa dia kesan air ketuban banyak?
Pn Anson cakap
1) Takut baby abnormal sumbing or tak boleh makan ke.. so far dia check baby semua normal..kantung makan pun berfungsi.. buah pinggang pun ok..
fuuuhh lega.. ni paling takutkan... doa banyak2 baby sehat.. kenapa dia cakap macam tu. coz base on my google baby akan minum air ketuban dan keluarkan balik as air kencing.. so kalau air ketuban banyak maknanye baby tak dapat telan air ketuban tu..
2) Dia suspek aku kencing manis pulak..tapi keturunan aku takde kencing manis.. tapi tunggu next appointment ngan gynea aku laa tgk dia suh aku minum air gula ke tak.. aku pikir ni mesti sebab penangan teh ais ni..start from that day aku xmo minum teh ais dah...gynea pernah cakap teh ais/teh tarik manis.. tak bagus untuk kesihatan.. nanti air ketuban awak banyak.. tapi im addicted cannot stop..
aku ade tanya kesan air ketuban banyak ni.. Pn Anson cakap takut bersalin awal jer sebab air dah berat..
aku ade google samaada bersalin senang sebab bile air turun.. baby aku turun sekali dengan air tu.. senang engage..
or kena czer sebab baby aktif berenang2 dalam perut..bila2 masa baby leh songsang.. so kalau macam ni kena czer laa..aku memang nak bersalin normal.. tapi kami hanya merancang tuhan yang tentukan.. huhu
itu jela Pn Anson cakap.. just tunggu jelah next check up ngan my gynea..semoga baby aku sehat laa..amiiinn..
aku just dapat 3 keping gambar.. kalau nak cd nanti request ngan gynea aku suh burn.. ingat dappat terus tadi..so total cost rm180..sib baik leh claim tu yang xberapa kesah nak scan 2 kali..
oh btw masa i scan ni usia kandungan baru 26 weeks..
Labels: air ketuban, check up, detail scan, kencing manis
Monday, December 10, 2012
hari jumaat lepas aku pergi ofis macam biasa.. but i was shocked by blood stain brown spot..
Labels: blood spot, placenta previa













