Sunday, February 17, 2013

my first Pavlova

aku tak pernah makan pavlova yang sedap.. orang cakap pavlova dekat Alexis is the best..
tapi sekarang aku mmg dah jarang nak pegi ke restoran macam tu.. sebab my hubby tk suka restoran ala2 western ni.. tapi aku xkesah pun kalau aku nak, aku pergi je ngan kawan2 lain or tapau-ing...no big matter..
first pavlova aku rasa dekat william kat kelana jaya. hurm first time cuba dah out.. terus aku reject pavlova.. aku rasa macam gula tumpah and rasa hanyir telur.. time tu aku pun pelik apasal laa org suka sgt pavlova jika begitu rasanye..

tapi kali ni aku tergerak hati nak buat pavlova sendiri.. after tengok resepi  and bahan2 tak susah mana..
so ape lagi terus pergi beli bahan2.. yang paling payah nak cari whipping cream untuk topping cake.. dkat giant xde yerk.. cooking whipping cream adelah..last2 pegi laa cari kedai jual bahan bakeri area kota damansara..jumpa gak satu dekat area gulam mee tu.. so next time nak beli bahan2 bakeri datang e sini..semua nya ade..

first trial aku putar tk jadi pun sebab jadi lembek.lagi pun brp bijik dah telur aku bazirkan..
oklah aku bukan nak cerita pasal resepi.. cuma nak share je laa sebab senang je kan and im excited sebab menjadi... hehehe


bahan-bahan meringue
4 biji putih telur
3/4 cawan gula castor - tapi aku letak half je sebab preggy tak elok makan manis2..
1 sudu teh gula
1 sudu teh esen vanila
1 sudu besar tepung jagung

bahan-bahan topping
whipping cream non-dairy 250ml - tapi aku rasa banyak sangat whipping cream dia after putar.. letak 200ml or 150ml pun dah cukup aku rasa..
putar je whipping cream sampai softpeak. takyah letak gula ke ape ke..onlly whippping cream
then potong buah2 an jadi kecik2.. kalau boleh buah yang masam kasi balance sweet and sour..

1. asingkan putih telur.. ni paling tough aku rasa..dah berapa biji aku membazir sebab tak berjaya asingkan.. sib baik ade hubby yang tolong.. tapi kalau nak lagi senang guna telur dalam peti ais..
 hubby turun padang sebab aku asik membazir telur jer.. hahaha semua aku buat tak berjaya asingkan..hubby aku buat semua success,, tq hubs

2. putar putih telur tadi dengan kelajuan max tak yah slow2..kalau ade stand lagi senang.. biar je dia pusing sendiri..
3. sebelum softpeak masukkan gula sikit demi sikit sambil putar..bila dah soft peak stop putar..(softpeak tu maksud dia kalau telangkup mangkuk tu dia tak tumpah)
4. masukkan cuka and esen vanila pastu putar sekejap jer..bg dia sebati jer..

5. lastly masukkan tepung jagung, then kacau pakai spatula je..
6. pastu letak adunan td  atas baking paper and bentuk kan sesuka hati.. kalau boleh buat laa ala2 benteng..tengah kasi dalam..tapi aku buat xmenjadi sangat bentuk.. haha
 2nd trial baru laa jadi merique gua.. yang first tu jadi lembek loklek..aku tuang jer terus lempeng..xleh bentuk langsung.. jangan lupa alas ngan baking paper.. sebab nanti merique tu sangat laa lembut..

7. sebelum tu panaskan oven 150degree selama 10 min.. then masukkan meringue dalam oven dengan 150degree selama 1 jam..
8.dah siap bukak tingkap oven sikit kasi sejuk..
9. baru la sapu whipping cream then tabur buah dipotong tadi atasnye..gaya bebas yerk
10. after siap masukkan dlm peti ais.. rasa dia mmg mcm aiskrim yummy.
haha walaupun rupa tak secomel mana.. tapi rasa dia still ummpp..cuma krim terlebih sangat.. aku rasa macam nak letak 5 bijik telur je kasi tebal sikit.. hehehe

** tapi silap laa banyak sgt whipping cream, aku xsuka sgt cream2 nih..
then merique aku agak penyek sebab aku buat nipis and aku tak tunggu betul2 sejuk.. terus letak whipping cream.. hahha
tp the sweetness aku rasa just nice.. sib baik letak half cup gula je.. next time nak buat lagi..

2 Comments:

  1. Ina said...
    Dah lama aku xmain masak2 mcm ni. Tgk org cuba resepi mcm2 huu rasa tensen plak hihi. Nway apa rasa pavlova? Aku xpernah rasa.
    LynnDa @ PeNg said...
    sedap... macam makan ais krim kalau letak dlm peti ais

Post a Comment