Tuesday, May 24, 2011

Rock Climbing at Gua Damai

hah ni aktiviti yg lom pernah aku try..
wall climbing pun belum pernah terus try rock climbing..
gua damai ni ade dekat belakang batu caves.. memang nih port untuk climbers.. 
dah ade route siap bolting semua... so climbers just bawak tali,harness,rock climbing shoe,etc..
tapi aku nih beginner.. hapa pun tadaakkk..pegi sana tumpang kawan je laa... pakai kasut sport je... 
tapi tak berapa nak grip..
sewa equipment ngan abang yen then bayar laa sikit kat dia.. abang yen ni senior climbers kat sana...
dah laa equipment dia mahal gile.. tali pun dah dekat rm800.. kasut rm150 ke atas... ish xkuasa aku..
kat sini diorang just sedia tapak untuk climbers... and ramai betul foreigner datang sini nak climb..
ramai mat salleh n singaporean.. local ade laa jugak dua tiga kerat..
tapi aku tengok climbers mat saleh perempuan slamber je panjat... kejap je dh sampai atas...
Aku first day naik.. sampai 5 kaki jer.. wakakaka...
tapi 2nd week aku balas dendam.. aku terus sampai atas utk beginner route.. 3 kali aku panjat... hahaha
memang puas hati aku.. rupa2nyer senang je panjat kalau kena cara dapat pegang tempat yang selesa..
abang yen laa beriya bagi kata semangat... kalau ikut kan aku separuh jalan je dh nak turun...
aku pun dah belajar belay... means yang tukang jaga tali... so kalau climbers tu fall or dia penat n nak hang je kat situ.. aku laa yang kena jaga..
and ade jugak bile climbers tu borak2... pening aku dengar term2 diorang guna.. langsung tak paham..


gua damai ni sebenarnyer kat belakang batu caves... senang je nak datang sini..
cari direction ke sri gombak... simpang dia sebelah kiri lepas jumpa batu caves...
then terusssss jer .. korang akan lalu lorong kecik... sampai jumpa signboard Surau An-Nur...
follow je sign board tu... korang akan nampak gua damai dari surau tu...


memang seswey nama dia gua damai.. sebab kalau lepak sini memang sangat damai...
tapi kat sini banyak aktiviti utk familyday boleh buat.. tp sape yang suka outdoor laa..
and residents kat sini pun ramai yang involve dengan aktiviti outdoor ni..
ramai jadi trainer, tak pun yang tolong ascot trekkers dalam gua...da;am hutan.... macam2 laa..
flying fox pun ade...

 nih first time panjat.. takat tu je laa aku naik.. silap teknik.. hahha
 ni lubang puaka... hahaha
 yeah i reach the top... for beginner level
 nih time turun.... senang je turun.. hang je kat tali tuh.. belayer akan jaga tali..
awek nih nampak ayu jer.. tapi ganas gak dia panjat... leh gak dia sampai atas... yang bawah tu yang dipanggil belayer...

0 Comments:

Post a Comment