Sunday, December 16, 2012

Air Ketuban Banyak


hari sabtu malam hari tu ade appointment dekat PMC nak 3d scan..
bukan buat dengan gynea, gynea just help to set appointment ngan Pn Anson untuk scan..
seingat aku, aku just request untuk 3d scan.. tapi tak tahu plak gynea aku set kan untuk detail scan sekali..
tak pasal2 dua kali aku kena buat detail scan.. hahaha bulan lepas dah buat sekali tp dengan klinik luar..
Kali ni scan buat dalam bilik Dr Zarul alat scan pun lagi canggih dari bilik my gynea,
wah besar betul bilik Dr Zarul.. no wonder laa kan he is owner of PMC..

then Pn Anson terus detail scan cek itu ini.. ntah ape dia sebut dalam bahasa biology..
aku tak paham well i didnt speak biology.. haha then assistant dia tulis..aku tengok je laa kat screen tu..
semua ok alhamdulillah cuma pn anson cakap air ketuban aku banyak...
waaa takut2.. ni dah kira adnormal nih.. aku tanya laa dia kesan air ketuban banyak?

Pn Anson cakap
1) Takut baby abnormal sumbing or tak boleh makan ke.. so far dia check baby semua normal..kantung makan pun berfungsi.. buah pinggang pun ok..
fuuuhh lega.. ni paling takutkan... doa banyak2 baby sehat.. kenapa dia cakap macam tu. coz base on my google baby akan minum air ketuban dan keluarkan balik as air kencing.. so kalau air ketuban banyak maknanye baby tak dapat telan air ketuban tu..

2) Dia suspek aku kencing manis pulak..tapi keturunan aku takde kencing manis.. tapi tunggu next appointment ngan gynea aku laa tgk dia suh aku minum air gula ke tak.. aku pikir ni mesti sebab penangan teh ais ni..start from that day aku xmo minum teh ais dah...gynea pernah cakap teh ais/teh tarik manis.. tak bagus untuk kesihatan.. nanti air ketuban awak banyak.. tapi im addicted cannot stop..

aku ade tanya kesan air ketuban banyak ni.. Pn Anson cakap takut bersalin awal jer sebab air dah berat..
aku ade google samaada bersalin senang sebab bile air turun.. baby aku turun sekali dengan air tu.. senang engage..
or kena czer sebab baby aktif berenang2 dalam perut..bila2 masa baby leh songsang.. so kalau macam ni kena czer laa..aku memang nak bersalin normal.. tapi kami hanya merancang tuhan yang tentukan.. huhu

itu jela Pn Anson cakap.. just tunggu jelah next check up ngan my gynea..semoga baby aku sehat laa..amiiinn..
aku just dapat 3 keping gambar.. kalau nak cd nanti request ngan gynea aku suh burn.. ingat dappat terus tadi..so total cost rm180..sib baik leh claim tu yang xberapa kesah nak scan 2 kali..
oh btw masa i scan ni usia kandungan baru 26 weeks..


0 Comments:

Post a Comment