Sunday, October 18, 2009

zaman kanak-kanak era 80 an..

aku nk tulis entry nih selepas dapat ilham baca blog ell...
she expected budak2 kampung membesar main dengan baby doll...
setahu aku... aku xpernah ade sekor baby doll pun kt umah...
meh i story zaman pembesaran aku di kampung...

masa aku kecik dulu aku selalu main pondok2..
masak jemput2 pakai tanah liat... gaul tanah liat tuh then goreng atas
pan yang terbuang... pakai api betul tau.. tp pakai sabut ke..daun kering ke... main kt halaman depan umah aku...
skrg kalau main msk2 diorg pakai playdoh laa..plastisin laaa... set mainan plastik tuh.. kitorang dulu pakai barang terbuang jer..

then dulu mak bapak xkesah sangat pun kawan ngan laki2...
so kawan2 aku ramai kwn abg2 aku laaa..
main bola selipar..main teng teng dekat umah jiran aku... main 'bola katok' nih cm criket laaa... hahaha
main 'zero point' means lompat2 getah tuh...
main galah panjang...kalau nk main nih semua kena kumpul kawan2 1 kampung... hahaha meriah tau...
pegi mandi terjun sungai ramai2...best tau mandi air bukit..sejukkk brrrr...
then kt sungai tuh tangkap udang kecik2..then bakar...
then sekarang semua sungai dh tercemar...

selain tuh aku selalu ikut abang aku pg pnjt menara cm busut gitu...kt atas tuh ade pondok abg aku buat pakai kotak terbuang... nk naik atas kena pnjat tali...
panjat2 pokkok tuh biasa laaa bg aku...

Then kalau nak makan buah stor (kulit kuning) kitorang baling jer ngan kayu..sbb pokok tuh sgt besar..nak panjat xdapat..
so kutip byk2 makan sampai pedih lidah..
Then kat kampung kitorang dulu ade pokok getah... belakang umah aku actually.. kitorang kutip buah getah tuh.. then main laga buah getah... buah getah sape plg kuat...yang kuat tuh meaning x pecah laaa...
Then kdg2 aku kutip buah getah buat biji congkak.. dulu xde congkak..so kalau nk main congkak kena gali lubang tanah... hahaaha

nih buah getah.. takut2 org kl xpernah tgk.. especially ell... hahaha
camnih laa laga buah getah..sape pecah kalah

kalau time raya tuh... jarang laaa main meriam buluh... tp ade jugak laaa sekali seumur hidup abg aku buat...
biasanye kitorang kutip tempurung... susun tempuruk tuh dekat kayu pacak sampai tinggi... then 'mlm tujuh liko' kitorang bakar tempurung tuh...
ade jugak main lawan2 mercun ngan jiran...tgk mercun sape paling kuat bunyi..
nak kasi bunyi kuat tuh kitorang letupkan dlm tin besi ke... letak dlm 'bolong' ker... bolong tuh yg cerek simen org nk buat perigi tuh..
kasi bergema satu kampung..

ape lagi ekk...mm dulu pernah main perigi ngan abg aku n kawan2 dia..
aku hampir lemas tau..sbb terjatuh dlm perigi tuh..seb baik xdlm sgt...abg aku tlg selamatkan aku...
tp utk aku yg bersaiz kecik nih..tenggelam laaaa...
masa tuh aku main timba kt tepi perigi..sekali timba tuh berat sbb penuh air...aku pun 'kecebussshhh' jatuh dlm perigi...
skrg perigi tuh dah kena kambusss..

Kalau dekat sekolah pulak... kitorang selalu main 'tah tiang' means main rebut2 tiang dekat gajah menyusur...
main teng-teng..main 'tah patung'.. sape kena cuit kena jadi patung... hahahha

ok laaa tuh yg ape aku ingat setakat nih...
nnt aku tmbh lagi kalau tetiba dpt imbas blk kenangan silam aku...
ell mesti ko terkejut kan... xde langsung sebut pasal main baby doll dlm nih...

2 Comments:

  1. Juliet said...
    hahahahaha.. agak terkejut jugak la.. ko takkan kat kampung lgsg xde jual barbie doll.. paling koman pon babydoll yg bile kite baringkan dia tutup mata.. bile tegak,dia bukak mata :D

    PAstu kat kampung ko x kan la xde kedai jual paper doll.. ala yg doll dibuat dr kertas tue.. pastu kite leh tukar2 baju dia clip2 je kat badan dia... hah? tipuu! kampung nenek aku ade jual.. dr situ la aku tahu PATUNG KERTAS ;D

    btw, aku pon main masak2 real tau. tapi xde la pi goreng tanah liat. aku grg kentang! curik kat dapor mase mak takde.. amik minyak.. amik kuali itam, apa lagi.. pesta!

    hahahahahahhahahhaha....
    LynnDa @ PeNg said...
    babydoll tutup mata tuh ade laa jual... tapi xde laa nak beli...
    tak minat pun nak beli... hahaha
    aku kan kawan ngan laki2 dulu...
    ooo yg patung kertas ade aku main zaman sekolah.. kitorang panggil 'anak kang'..
    lupa nak tarok..

Post a Comment