Thursday, September 8, 2011

self service laundry

dah lama nak post pasal laundry ni.. tapi asik bz jer nak update..

actually this is my first time i found self service laundry ni... dekat bandar puteri Puchong.. nearby my sister's houz.. tempat lain of course laa ade tapi aku tak pernah jumpa lagi...
baru jer bukak dekat puchong ni.. memang laudry ni takde orang jaga... washing mechine and dryer semata2...
alaaa macam dekat europe kan banyak.. dalam tv laa aku tengok.. ade seat utk duduk2 semantara nak tunggu siap basuh...siap ade wifi lagi..sebelah ade kedai makan nak minum2 untuk lepak2.. ok laa kan...
and washing machine dia memang banyak hokey..dalam 12 bijik kot.. dryer dalam 8 bijik kot...
and price pun quite ok... untuk 6kg dalam rm4, untuk 14kg dalam rm6.. dryer rm4..
here also provided with vending machine untuk tukar duit syiling or beli sabun,softener,laundry bag...ok kan?

 model mesin basuh sedang beraksi... self service yerk...
 kalau pilih cold and warm rm6.. kalau pilih hot wash rm8... but still murah laa untuk basuh karpet...
ade 2 jenis mesin basuh..14kg and 8kg kalau tak silap aku...so pilih laa ikut kesesuaian...

aku memang dah lama plan nak basuh karpet aku yg gebu nih...yang jenis material lembut tu... kalau aku hantar kedai dobi dia ikut square feet... so kalau ikut square feet memang pricey sikit laaa.. harga pun dah macam beli karpet baru... sebab karpet aku ni bukan yang jenis beratus2 punya... cheap2 jer..
so aku tengok kt dobi ni ade 14kg punya.. so aku select hot wash jadi rm8 dia charge... x kesah laa tambah rm2 asal semua bakteria mati.. hahaha after dah siap basuh.. kena transfer masuk dryer... dah siap dry terus amik and lipat.. sebab memang betul2 dry.. puas hati aku..tapi untuk lagi save bawak softener and sabun sendiri.. sebab sabun dekat vending machine xde bau and ciput jer.. kena laa beli 2-3 paket... rm1 untuk 1 paket...and nak wangi kena beli softener dia...
 bakul disediakan... dryer kat sebelah jer... ade atas bawah lagi.. kalau rasa x sampai pilih laa bawah... hehehe
rm4 sahaja dryer...
balik rumah sedia di hampar... hehehe

so pasni leh laa basuh karpet ku lagi or kalau nak basuh conforter ker boleh laa kot...
langsir yg tebal2 ker... if takut mesin basuh kiter rosak... kalau mesin kedai ni rosak takpe..xde org jaga.. :D
tapi i was thining, berapa laa agaknyer modal nak beli mesin basuh ni.. dah laa banyak... hmm pulang modal tak agaknyer... ?

1 Comment:

  1. Mila said...
    Great post you got here. Keep posting. =)

Post a Comment