Tuesday, February 2, 2010

tips bijak wang...

entry nih bukan citer pasal tajuk je..campur2 sebenarnyer...
dulu aku nih suke sgt shopping 'berhutang'.. nmpk je benda yg aku nk beli keluarkan kad keras..
swipe swipe n swipe... isi minyak pun sama...
tp lepas hutang menimbun nih baru nak insaf...
so sekarang aku nk cuba laa stop pakai kad keras nih...
dah 2 bulan aku berjaya menghentikan nya...

balance yg bertimbun dulu aku dah buat balance transfer masuk bank lain.. bagus untuk elak kan bunga yang tinggi.. sebab bile buat balance transfer kiter just kena bayar installment bulan2 jer... so interest dia rendah and dia dh kira sekali dah dlm calculation dia... so just kena disiplin kan diri byar bulan2 jgn kasi tertunggak... so kalau dah buat balance transfer potong laa kredit kad yg lama... jangan simpan kredit kad banyak2.. sekarang govenment tax kena byr every year RM50 setiap 1 kad... kalau ade 3 kad dah rm150 dah...toksey laaa... gomen dah kaya...
tips nih bagi yang nak cari solution nak bayar hutang kad keras...

Then sekarang aku kena kuat iman sikit nak tahan nafsu shopping aku nih...
so cara nyer sekarang aku jarang kuar g shopping complex dah.. kalau weekend better dok umah je tengok tv.. tapi aku kuar gak kalau dah bosan tu..
2nd, aku dah tak shopping rambang macam dulu dah.. kalau aku terjumpa something aku suke.. aku niat dulu dlm hati..pas dapat gaji baru beli... say NO to Credit Card...
3rd, aku ade pasang niat nak save duit.. tapi lom betul2 mula lagi... ish2 kronik nih...
Firmi tolong kasi motivasi bagaimana nak menyimpan duit...
bawah nih gambar yang aku shopping semalam...
stock aku dah habis... ingat nak beli toner n moisturizer je..selepas di pujuk rayu oleh salesgirl...
mati kutu gak aku... baru nk tukar pencuci muka clinique after abis yang sekarang nih...
nampak nyer kena extend lagi laaa... so aku dapat laa voucher rm35 + rm3+rm3... and 10% every each items... kalau aku tak beli facial wash aku xdapat 10% tu... so beli je laaa...
----------------------------------------------------------------------------------

entry seterus nyer.. ingat tak hari tuh aku ade join peyertaan Tupperware tu..
semalam aku dapat dah hadiah Tupperware aku...aku budget dapat laa botol air yang biru tu...
tapi bile tgk dlm bungkusan aku dapat botol air Madagascar+tupperware 4 segi+ beg bekal..
ingat aku budak sekolah ke? huhuhu tapi ok gak laaa dr xdapat langsung...
suke laa first time dapat hadiah... jangan lupa click kat NuffNang kalau ade iklan and nak mencuba nasib...

ini yang aku dapat... TQ tupperware
worth RM40... ok laaa..

mmm aku ade lagi entry yang aku tak citer kat sini... pasal majlis kenduri alaa2 garden wedding kat Tumpat.. kenduri adik ipar kakak aku... grand sioottt...
so gambar2 sila tgk kat facebook saya je laaa.... penat nak upload sini...

***selamat mencuba tips bijak wang saya yerk...

4 Comments:

  1. sayahappyslalu said...
    kalau nak botol air yang biru tu, boleh order dari aku.. hehe..
    yang eco friendly tu kan? harga RM49.80 utk 2 biji.. tapi, aku leh bagi diskaun :)

    http://sayahappyslalu.blogspot.com/2009/11/tupperware-think-eco-go-eco.html
    angahirmi said...
    hahaha...peng, bkn ke aku dh bgtau dulu mcmane cara aku mnyimpan uang? ni mesti x penah ikut then lupe terus dah.....penat je aku berkobar2 mberi nasihat mase kenduri lai... :p
    LynnDa @ PeNg said...
    mula2 tuh berkobar2 gak...
    pastu dah hilang balik dah keghairahan aku...
    ndr said...
    entah mu nih pekan aku dah ajar jugak camne nak saving.. dop seyh dengar la tuh.. hish,,, praktikan please...

Post a Comment