Wednesday, February 23, 2011

1st day in new work place

meh nak kongsi perasaan first day masuk kerja..
dah lama tak rasa perasaan ni..biasa aku laa yang di kenali as job hopper..
tapi dah 3 tahun tak job hoping ni.. at last aku tukar jugak to get better offer,new challenge and better environment.. aku dapat masuk chimpeng...
hehe perasaan nervous tu memang ade laa... macam2 pikir.. 
mcamana nak dapat kawan baru?
macamana nak belajar bende baru?
macamana environment kerja kat sana yang ala2 corporate tu...
macamana boss aku garang ke sporting?
macamana kerja kat sana teruk ke idok?
so aku tengok everything is ok...
boss pun boleh tahan ok.. kawan ok.. environment ok.. 
aku tengok diorg boleh santai2.. tak focus kerja mcm aku kerja dulu.. 
tapi one thing je aku tak suka... tempat aku sebelah boss aku.. hua hua hua
dah laa kiri kanan xde kawan.. senyap je laa aku kat situ..
tp nasib baik boss aku ni jenis tak duduk diam.. 10 minit kat tempat pastu hilang...
pergi meeting laa jenguk anak buah laa... fuuuhhh.. tp masih kurang selesa sebab aku nak teman berborak...
and pasal ofis hour.. diorg cakap tak balik ontime..
paling awal pun pukul 6 lebih baru start balik...
tapi ikut workload laa... aku tengok team aku nak settlekan enhancement.. 
kerja sampai pukul 10mlm.. 
argghh itu tak suka.. tapi kawan aku ckap.. sometime jer.. tak selalu macam tu..
dia kalau takde keje pukul 6 lebih dah cabut dah...
yang dia stayback sebab dateline dah dekat and dia nak cuti panjang pergi bandung...
harap2 begitu laa... 


as i wish aku daapt kerja maintain existing system which is buat support...
suka aku.. boss cakap kite tak buat major development, itu semua vendor yang buat...
dulu aku dah pernah keje bank.. tapi dapat post yang aku paling tak suka... my mistake tak tanya betul2 masa interview... dah dia cakap executive sekali jaga server daaa.... buat backup data.. keje shift...
aku ingat syok keje shift langsung takde life... last2 aku bertahan untuk 4 bulan je...
yang ni post executive jugak.. cuak gak aku dengar post tu terlalu general...
sib baik dalam bidang yang betul... legaaaaa


and aku masih melanguk dok baca documentation... sampai berpinar2 mata.. otak menerawang ntah mane2 dah..baca satu perenggan tak abis2... haish mane leh focus mcm ni...
tapi kena terima hakikat sebab aku lom dapat pc permenant lagi... baru order...
so aku xleh nak install ape2 dalam pc temporary tu....lambatnyer dapat...
and aku pun terima culture shocked sebab sebelum ni takde plak nak kena apply ape2 nak access server ke, database ke, system yang berapa banyak system nak kena aku ingat password...
untuk security... aku pun dah blur dah... kena contact org itu ini...
and first day aku dah dapat surat saman dbkl.. sebabnyer aku lom apply parking kad lagi...
lagi pun kena Q panjang.. ntah bile laa turn aku ni...
bertimbun laa saman aku pasni... 

4 Comments:

  1. ~~marissa~~ said...
    xpe la...pelan2 kayuh..insyaAllah semua okay...;)
    Anonymous said...
    owhh mmg ko kene apply mcm2..klu kene deployment lgggggggggggggg mcm2 ..hahah..tp takpe budak2 IT nih relax je..hik3


    jenna
    LynnDa @ PeNg said...
    thanks yanti

    jena aku dah pening ngan security level nih... takpe2 slow2 aku biasa laa tu
    siti said...
    oit terasa tempias..

Post a Comment