Thursday, April 19, 2012

Blackberry vs S2

VS 


biasa orang story pasal S2 vs 4S..
ni aku lain sikit,.. sebab aku ni ex pengguna BB.. tapi S2 and 4S xde beza mane pun kan..
after dah rasa pakai dua dua nih meh aku kasi komen..
ade pros and cons laa..this is my personal opinion..


1. Kelajuan menaip
BB - kalau sape suka bergossip memang sangat best pakai BB sebab ko leh taip dengan super laju.. macam taip pakai computer.. typo pun memang jarang berlaku.. kalau berlaku pun senang je nak betulkan..
S2 - memang kesalahan typo tu kebiaasaan laa.. button kecik sangat.. and kadang2 dia lagging sikit.. jari aku lagi pantas dari word keluar tu yang dia selalu typo.. dah biasa menaip pakai BB kan.. if aku tukar keypad 3X3 tu lagi laa slow.. nak betulkan pun sedikit terkial2 laaa.. kadang2 malas nak betulkan.. dah jadi bahasa orang pelat plak aku rasa.. hahaha

2. While Driving (ni jangan tiru.. memang totally salah)
BB - memang senang sangat nak reply time driving.. sebab size sebesar genggaman jer.. so senang jer laa nak control and taip.. plus dia tahan lasak.. kalau jatuh xde laa ko runsing mana..memang keypad dia tu memang im falling in love laa..
S2 - ni memang ko akan stress sebab xleh nak bertwitter sangat masa memandu.. satu sebab size besar.. xmuat dalam genggaman.. touch screen plak tu.. memang ntah ape2 button ko tekan..lagi stress nak buat correction.. hahhaa

3. Bateri
BB - even orang cakap smartfon memang cepat abis bateri.. tapi aku pakai BB masih boleh diterima sebab aku on line 2G jer.. leh laa tahan 1.5days or 2 days.. aku memang on BIS plan 24*7.. and sangat rancak laa melayan fb..tp kadang2 1 hari je bertahan kalau overdose sangat main..
S2 - perghh kejutan budaya aku dengan kelajuan bateri dia..bangun pagi dah 100% full.. pegi kerja balik kerja dah critical dah.. tu aku set brightness paling low..cara pemakaian aku standard BB laa..payah kalau nak travel takut bateri kong time emergency.. so car charger and bateri harusla dibawa kemana2 yerk..

4.Surfing
BB - aku memang agak jarang surfing internet pakai BB sebab agak slow and screen display very2 small.. buat aku makin stress ade laa.. kalau setakat FB,twitter whatsapp,bbm tu memang tip top la kan.tapi kadang2 fb ni selalu retrieve comment then error cannot be displayed..balik umah baru leh bukak comment2 tu guna lappy..
S2 - kalau takde lappy kira boleh hidup lagilah pakai S2.. sebab screen besar and loading pun laju..memang sama macam 4s tapi screen aku lagi besar and lagi puas.. wakakaka memang super like..and aku pun pernah tethering with my lappy.. memang laju jugak laa jadikan S2 as hotspot..

5.Application
BB - BB app world dia ok banyak application yang free.. tapi ade certain2 application yang aku cari takde dalam app world.. example application untuk track financial spending aku, checklist, period tracker and so on..kadang2 install yang free macam application tu nampak cincai2 jer..
S2 - android market.. memang banyak giler laa application free..and banyak yang tip top and puas hati.. yang aku cari selama ni pun semua ade and tak mengecewakan.. i liikkee..xpayah dah aku nak key in masuk dalam excel hahaha.. key in masuk fon jer..hehehe

6. Game
BB - game dia memang failed.. sebab tak banyak yang game yang best and limited sebab aku punya bukan touch screen..kalau sambil2 duduk tunggu kawan sorang2 tu x banyak bende laa ko boleh godek selain chating..
S2 - game dia banyak yang interactive and sangat menarik.. leh laa aku main angry bird, temple run, grave defense.. kadang2 tu kusyuk main game jer kat depan tv.. patut laa bateri laju semacam jer kan..ahahha

7. Notification
BB - aku tahu kenapa pengguna BB dia tak pernah lepas fon dia dari tangan..sebab notification tu masuk and kuat jer bunyi.. and lampu kelip2 tu menarik2 ko untuk sentiasa baca notification.
S2 - S2 kadang2 notification dia tak perasan sangat.. and takde lampu kelip2.. tengok screen baru perasan ade notification.. 

8. Camera
BB - kalau tak silap 3.0mp jer kot.. and gambar biasa2 jer.. tapi still ok laaa..
S2 - camera dia 8.0mp.. memang hasil dia sangat cun melecun and i liiikkeee...

so sekian sahaja perbandingan yerk..
see ade pros ade cons.. tepuk dada tanya selera.
tapi as for me aku suka s2 sebab banyak bende boleh memudahkan aku.. memang betul2 smart phone laa..
tapi aku suka keypad BB.. leh tak nak combine.. hahaha


1 Comment:

  1. Juliet said...
    Kalau combine 2 nie, dapat la phone aku - Torch.

    Wakakaka!

    Sbb skrin besar, touch screen ade, keypad ade. Hm, cume tang game tu mmg takleh nak tolong la :)

    Aku ade tab pn tah apa2 je aku install kat market. Itu yg aku x paham tu org ngadap S2 aku tgk merata.. buat ape agaknye..

    Aku pakai tab.. blur dah xtau nk scroll apa :)) Sbb aku bkn suka sgt tgk FB. Wall tah pape org post iklan la, emosi la, share2 info la.. Haish! :P

    Kalau pandangan aku lepas bace entry ko ni, aku xde la ralat sgt nk pakai S2 sbbnya, torch aku complete (skrin pn besau) Hihi.

    Kira kat aku, BB wins la. Sbb ade bbm (extra point disitu) Ahaks!

    Kalah tang camera jer. Torch 5.0 megapixel.

    Pastu kitorg takde instagram T_T Android dah ade.. boleh upload gambo cun cun mcm IP.

    PS : Betol la wei ko kate pasal lampu kelip2 tu. Mcm menarik buat ko asik nk tgk fon je. Aku baru pasan!

Post a Comment