Monday, November 30, 2009

Tragedi Raya Korban...

***gambar sudah di upload...sila lihat dibawah...

27/12/09 - yeah raya korban...
malam tuh aku bertolak balik dlm pkl 8.30mlm...
kesian si Lela 1 hari dok umah tunggu aku balik...dia pun dh xsabar nk balik kampung..
tapi aku baru perasan miss coomunication btwn aku n Lela..
aku ckp aku blk Khamis malam... tapi dia ingat aku balik Rabu malam Khamis...
tp masa malam tgk twilight tuh xde plak dia ckp.. sblm blk tuh baru aku perasan..
mak dia dh bising2 kt kampung sbb mlm raya still kt KL...

Masa drive balik tuh jam ya ampunnn... dari gombak sampai masuk LPT...
lg teruk dr blk raya hari pose tuh...may b sebab semua blk malam raya kot..xdpt cuti..
aku nih dh laa kereta manual...keras dh betis aku tekan clutch...
mmm sib baik leh gilir2 ngan kakak aku... singgah kt R&R pun orang ramai giler beratur
nak rehat kan badan...aku pun join beratur beli air..kasi cerah sikit mata..

Masuk je kemaman, mak aih jalan berlubang sana sini..dih konpem disebabkan oleh banjir
baru2 nih... abis lari allignment keter aku...so terpakse laa drive berhati2...
aku sampai gk kt kampung pkl 4.30pg..normally aku drive 4 jam 30 minit jer..
tp hari tuh aku drive 7 jam... fuuuhhh xpernah happen in my diari balik kg..hahha

Then sampai umah terus tido..sbb esok dh raya nk kena bangun awal..
lagi pun aku kena menghadir kan diri kat tempat korban tuh..kena baca niat..
first time pg tgk org korban lembu..mula2 kena akad jual beli kerbau dulu..kena pegang tali kerbau..
Then kena pasang niat... pastuh sape yg berani tgk la kerbau tuh kena sembelih..
pastu kena laa doa masa tgk darah terpercik keluar tuh...
alhamdullillah aku dpt tgk sampai abis... aku dh doa dh dulu xmau timbul rasa kesian bile tgk binatang tuh
kena korban...sib baik time tuh hati aku keras...
semua kerbau/lembu yg kena korban dlm 6 ekor...

so kejadian yg aku nk citer..masa tgh org dok melapah daging tuh...
ade laa 1 kejadian yang aku xpernah sangka...sambil2 aku dok berborak dlm kedai n tgk org dok lapah..
ade buah kelapa jatuh atas kepala salah seorang yg dok tgk lembu kena lapah tuh...aduuuhhhhh terkejut aku..
mamat tuh terus pitam skejap.. aku dh cuak dh... jangan laa ape2 buruk terjadi..
tp dia still leh bangun..aku tgk dia nih dh terhuyung hayang..muka pun pucat jer..
sekali kahak dia berdarah plak time dia meludah tuh..so org kg suh dia pg hospital..
dia xmau..xtahu laa sebab org indon..xde permit ke ape...
so abang aku yg kesian nih kasi laa dia daging kerbau...
actually dia dtg tgk tuh kalau boleh dia nk mintak perut lembu sikit..sambil2 tunggu tuh laa yg kena kepala dia..
kesian tul laaa..aku sure sgt kepala dia ade effect...sedangkan kiter kena bola pun dh sakit kepala...
nih kena buah kelapa yg pokok dia tinggi giler tuh...huhuhuhu

aku sempat laa mkn daging korban..mak aku buat sup tulang n daging masak merah..
org ckp org korban xleh makan daging yg bermalam..so kalau aku nk rasa kena mkn hari tuh jugak..
yg lain tuh sedekah kt org kampung laaa...alhamdulillah dh selamat..

Nanti aku upload gmbr masa korban ekk... n ade 1 lagi pasal wedding kwn 1 kampung aku...
tunggguuuu...
nih masa nak rebahkan kerbau...tgk lembu tuh memerhati jer..
dia nmpk gelisah betul bile tgk kerbau kiri kanan dia dh kena sembelih...
nak jatuh kan dia susah betul...
nih laa kerbau aku dah selamat dikorbankan...
alhamdulillah..yg dok menonggeng tuh laa abang aku...
kerbau ku tenang jer...
pokok kelapa nih laaaa yang buah dia jatuh masa sedang melapah tuh....
operasi melapah daging..dilakukan oleh kaum lelaki...xnmpk plak kerbau tuh...

5 Comments:

  1. Juliet said...
    Mcm mana rasa berkorban duit? Hati jadi tenang tak? ^_^

    Ish, kesiannye org yg kena pokok kelapak tuh. Underneath pokok kelapak, i will wait for you~~

    Aku suspen la bace bile ko kate dia batuk keluar darah. Aku igt pastu ko nak cakap dia meninggal. Upenye abis sampai situ je. Stakat nak perut lembu. Haih!

    Ko suke kan, buat cerita suspen suspender nie!!
    LynnDa @ PeNg said...
    itu sebabnyer aku memang xpandai wat karangan...
    isi kandungan caca merba...
    org baru nk suspen..terus potong stim...
    patut laa exam SPA xpernah lepas...
    hahhaha
    BM pun dpt 4B...
    Unknown said...
    ada nengok muka kerbau tu??

    kurang2 nyer kerbau tu ada gak guna nyer..
    manusia cam kita nih??
    =)
    Unknown said...
    linda.. dek kerana niat ko tu. aku pon dah pasang niat nih.. nak buat korban next year.. hehe.. seriau gak nak kena ade kat tempat orang korban tu.. huhu..
    LynnDa @ PeNg said...
    bagus2 aini... nampak nyer cerita aku dh berjaya mempengaruhi ko ke jalan kebaikan...
    xper niat je dulu...
    jadi xjadi lain kira...
    niat saje pun dh dpt pahala..

Post a Comment