Thursday, September 2, 2010

saya dah bayar, anda dah bayar?

sekarang dah almost end of ramadhan.

So baik korang bertindak cepat sebelum terbit fajar 1 syawal.
hahaha aku dah bayar zakat. baru je lepas bayar..
through Maybank2u jer...
nih lepas baca blog emy laa... dia show cara2 membayar zakat via online
so aku nih perempuan macam segan plak nak pegi akad.. kalau nak akad kena laa pakai sopan2 hari tu... biasa bile aku terjumpa kaunter bayar zakat time aku berpakaian kurang sopan...
short sleeve laaa.. then orang cakap kalau perempuan nanti dia pakai sapu tangan alas untuk akad.so nak senang bayar online laaa...
aku bayar ikut kadar Terengganu rm5-rm8...
nih first time aku bayar.. biasa mak aku bayar kan.. dah bergaji pun still mak aku bayar kan..
patut laa tak berkat...so aku pilih bayar untuk Zakat Pendapatan...

senang betul guna maybank2u nih... PTPTN boleh online, zakat pun boleh online...
ooo sekarang Maybank2u dah provide untuk beli ASB..jual takde lagi laaa..
biasa kalau nak masukan dalam asb tuh susah betul... kalau nak keluar rajin je pegi beratur kat kaunter.. ish ish ish
so tadi first time aku cuba transfer.. tapi aku belum kemaskini buku lagi...
nak gak tengok nanti... duit tu masuk ke tak?
Maybank akan charge rm1 untuk transaction tu...
ooo untuk yang first timer nak tahu macamana nak beli unit ASB...nih aku tunjuk sikit..
korang tengok kat tab , then pilih 'Investment' then korang click link ASNB Unit Trust.
tapi urusan dia Monday to Friday 12am-5pm sahaja.
for the first timer, kena register dulu akaun no dengan maybank2u..
Then wait for approval from PNB, it may take 2-3 days..
After that baru dia enable untuk you beli unit ASB...
setakat nih rasa mayban2u jer boleh beli ASB..bank lain belum lagi kot..
so nak melabur pun dah takde problem sekarang...selamat mencuba..

2 Comments:

  1. Juliet said...
    Bukan ke zakat fitrah memang parent yg bayar selagi anak perempuan belum berkahwin ?

    Zakat pendapatan boleh bayar bila bila kan ? Bukan time puasa jer ..
    LynnDa @ PeNg said...
    ell... aku memang silap bayar pun...
    aku g bayar zakat pendapatan..patutnyer zakat fitrah
    then aku kena bayar sekali lagi...
    tapi lebih afdal kalau bayar sendiri sebab dah kerja kan...

Post a Comment