Tuesday, January 11, 2011

bandung trip 2011 #day 1

setelah sekian lama tunggu punya tunggu... akhirnya sampai jugak hari nak bertolak ke bandung...
lama giler beli tiket.. daripada si Nini tak pregnant lagi sampai laa dia dah sarat...
risiko gak beli tiket awal untuk pasangan yang dah berkahwin...hehehe
at the end.. ninie n nizam, tak dapat join... bahaya ibu sarat nak jalan jauh2 ni...
maka kitorang pun berkumpul laa kat LCCT...yan ngan family dia n family in law dia...
aku join linda n eddie.. coz we are going to split into 2 groups..
pegi sana memang dah jadi jutawan laa.. aku bawak rm1k.. bile convert jadi 2.8 juta rupiah..
jutawan aku nok...hehehe
kitorang menginap di Orange Homes dekat jalan mane ntah... dia kedalam sikit kena lalu lorong sempit..tapi kalau dah ade supir tak payah bimbang... orange home pun ade supir sendiri... so dont worry...
harga supir dalam 400.000 rupiah 1 hari.. penginapan ni pun dah cukup selesa untuk budget hotel.. seriously... alaa lagi pun balik untuk tido jer..

 ni kat depan bilik kitorang...ade ruang istirihat and kolam lagi...
dalam kolam tu ade ikan tilapia besar2... siap leh main2 lagi...

hah yang ni paling menyampah....mane2 ade je pedagang2 (peniaga cenderamata).. depan lobi hotel pun ade... aduh tapi kena hati2 diorang ni pandai main harga... first day kalau boleh jangan beli lagi... beli hari last.. sebab harga diorang akan turun kan...double plak tu... and kalau pandai tawar boleh dapat murah dari tu lagi... tapi aku memang fobia ngan pedagang2 ni.. dia akan ikut jer ko... korang kena buat hati batu sikit... buat dek jer.. masuk kereta tutup pintu cepat2... kalau pintu lambat tutup.. sampai ke pintu laa dia dok bodek korang...haish rimas2.. nak shopping pun tak senang.
 first day pagi2 pegi ke tangkuban perahu.. one of the active volcano... sejuk sangat udara dekat sini... tapi time aku pegi renyai2 hujan... then ade bau sulfur... banyak asap kuar dari kawah nih... siap dengar bunyi air menggelegak.. panas betul... first time aku tengok volcano.. sini lagi laaa pedagang2 dia lagi ramai... yang ni lagi aku fobia.. suka paksa orang beli.. harga 50% mark up dari bawah... so kalau boleh jangan laa beli yerk... aku sanggup berhujan semata2 taknak beli ngan diorang.. takut kena tipu..
 lepas jalan2 di tangkuban perahu.. time for lunch... agak awal laa kitorang lunch.. sbb kat tangkuban hujan takleh jalan lama2... so we decided to have lunch at Kampung Daun... memang best tempat makan ni.. grand giler.. makan2 sambil menikmati alam fauna... makan atas pondok... siap ade air terjun lagi.. luas giler kawasan ni... siap kena panjat bukit lagi..
yang best pondok siap ade bantal lagi... leh guling2 lepas makan.. kalau ikut kan hati nak je tido situ.. tapi memikirkan waktu nak shopping terhad,, terus aktif.. next destination... to FO Jalan Dago- shopping time
 pilih jangan tak pilih...
 tengok ade je pedagang2 tunggu depan outlet.. tapi bila dah masuk FO dia tak kacau dah.. aman je kat dalam... dekat jalan Dago ni  berlambak FO.. drop dekat satu tempat then jalan je laaa...
mmm tapi menurut diorang,. aku datang bandung time stock baju dah habis... tinggal sisa2 jer..
patut laa tak banyak yang aku berkenan dekat sini...
bile masuk dalam FO... tertarik tengok interior design dia.. siap ade lanscape kat dalam FO...
and kalau beli dapat paper bag yang cantik2... bagus betul diorang ni...
tapi aku tak berapa berminat dekat sini.. sebab nampak imitation... sila berhati2 pilih baju yerk..
tapi lain orang lain citarasa... ade je aku baca blog lain yang suka shopping kat jalan dago..
and jalan dago sangat terkenal dengan pedagang nyer...


aih banyak sangat laa FO... tak larat nak tangkap semua gambar... after jalan Dago kitorang bergerak ke Jalan Chimpelas... sini terkenal ngan bandar super hero...
tapi sini sangat laa sesak... nak berjalan pun susah...
and sini aku tak berapa minat... tapi aku rembat jugak 1 shirt...
malam kitorang makan dekat mane ntah lupa...
tapi sepanjang kitorang ke sana.. memang kena belanja makan supir sekali laaa..
tak sampai hati nak biar dia tunggu jer tanpa makan ape2...
tapi kebiasaan mcm tu laa.. kalau amik supir.. makan minum dia pun kite kena tanggung...
alaa tapi ok laa... kat sana makan tak mahal sangat..
makan tempat gempak pun dalam rm20++ jer...
tapi untuk mula2 ni memang sengal sikit laa nak convert rupiah to ringgit...
aku pakai fon converter jer laaa... dah laa nak kenal duit rupiah dia amat mengelirukan..
diorang cam tahu jer kitorang confuse... siap tunjuk mane satu duit yang kena keluarkan..
banyak sangat kosong.. confuse... ooo by the way duit diorang ni even seburuk mane pun.. tetap laku... color pun dah lebih kurang jer sama... tu yang buat makin confuse...
ok laa nanti sambung untuk day 2 k...
tunggguuuu............

2 Comments:

  1. sayahappyslalu said...
    aku dulu sarat2 pun redah jugak.. haha.. memang kaki berjalan.
    Anonymous said...
    tu ikan kap la akak oiii

Post a Comment