Sunday, October 10, 2010

keje ape yang menarik?

Sekarang aku seorang programmer tegar... hahaha

tegar laa sangat walhal tak tegar pun... kalau ade prob sikit dah start kalut dah...
sikit2 mengomel.. tak pernah laa tak mengomel...
kadang2 pikir tak kan aku nak jadi programmer sampai ke tua..
cepat tua laa aku.. asik perah otak jer.. muka pun abis berkerut2 sebab berpikir..
mata pun cepat rabun... rambut pun cepat beruban... nasib laa sape yang jadi programmer..
heish nnt aku nmpk lagi tua dari usia...
tapi kalau aku tak jadi programmer aku nak keje ape.. bakat takde...

aku pernah gak pikir.. kalau one day IF aku ditakdir kan berenti kerja...
aku ade pikir back up plan.. tapi di agak tak releven pun ade gak ngan diri aku.. hahaha

1 - bukak nursery or jadi baby sitter... tapi payah gak ni nak jaga budak... experience pun takdak..sekarang kena hati2 banyak sgt kes.. parents pun nanti banyak songeh sebab nak make sure anak2 dia dijaga dengan rapi... kadang2 parents amik kesempatan amik anak dia lambat..
kite yg dok kt umah dah takleh wat ape2.. nk masak takleh nk pg pasar takleh...
tapi yang bagusnyer.. takyah skill diperlukan...jaga 3 baby dh dpt income dah...tapi tak banyak laa..

2 - belajar menjahit... then jahit baju or jahit langsir... ni pun ok... seronok jugak menjahit ni...
kalau jahit langsir lagi mudah kot... upah jahit pun mahal...
kalau baju susah sikit, skrg ramai org suka beli baju yg dah siap..

3 - pegi kelas buat kek, nanti leh amik tempahan buat kek or cupcake...
tapi banyak persaingan sekarang ni... kalau untuk part time tu boleh laa kot...

4 - or jual barang online... tapi susah nak cari supplier...
tapi sebenarnye online shop takde laa masyuk sgt dpt... lain laa ko ade ramai regular customers..
or ko cari buyer lain then jual kt dia banyak2.. baru dpt untung kot...

itu je laa angan2 aku... tp semua mcm tak menyumbangkan income yang masyuk...
sekadar cukup makan jer..
kawan aku pernah cakap dia nak bukak franchise macam JCO ke.. Big Apple ker...
tapi kena laa ade duit banyak dulu...

ade idea lagi tak ape pekerjaan yang bagus? selain keje yang makan gaji nih..
susah kan kalau otak bukan businessman...

2 Comments:

  1. Unknown said...
    jual dadah..
    cepat sikit mau kaya..
    =P
    Kasut Tumit Tinggi said...
    aku nk keje surirumah.
    best wooo.. hehehe..

Post a Comment