Monday, December 13, 2010

passport passport

setelah umur dipenghujung 27 tahun... baru dapat first passport...
teruja lebih nih... buat passport pun g sebelah jer... bukan jauh pun...
tp xkera.. i nak bangga gak... takde laa just want to share the process nak buat passport ni...
aku pegi buat passport hari sabtu hari tuh... buat dekat Imigresen Pusat Bandar Damansara...
sekarang ade a few imigresen office yang beroperasi during saturday and sunday... refer here waktu urusan
senang tak payah apply cuti... tp biasa laaa sure ramai kalau weekend kan...
aku sampai sana kul 7pg.. giler awal... ingat takde orang.. rupa nyer dah panjang dah barisan..maklum laa cuti sekolah.. masing2 nak bawak anak2 pg melancong...
aku dah siap2 isi borang yang aku download.. then dah prepare ngan gambar passport and salinan IC semua..
tup tup time tengah beratur kakak ni cakap.. borag download dah tak leh guna.. kena pakai borang yang ade bar code... aku nih panic laa kan dah panjang berjela beratur...aku pun pegi laa beli borang ngan kakak nih..
ade charge laa.. tak tanya plak brp kan? ingat rm1-rm2... dia tolong isi semua.. sekali harga dia rm5..
chet cekik darah betul... eee bengang gak rasa.. tp salah aku gak tak tanya... kak ken baru buat bulan lepas.. still leh guna borang download ni...
aku tengok kat belakang dah Q panjang... ade yang cakap no limited... aku dah cuak.. sempat ke aku dpt no nih... sia2 aku bangun pagi2... then kul 8pg dia bagi masuk..
once again aku kena Q nak amik no giliran... ade yang lom ade borang g cari borang.. ooppss dalam office langsung xde borang... rupa2 nyer amik borang time amik no giliran.. tp kalau aku tahu cm ni urusan dia.. baik aku amik kat kaunter jer... sempat aku isi2 form tuh sementara tunggu turn... rugi RM5 aku...
then tunggu dalam 15minit dia dh panggil no aku...
then tunggu lagi dalam 10 minit dia panggil untuk buat bayaran...
after buat bayaran.. dia suh tunggu 1 hour.. so aku g lepak minum lu..
after 1 hour ngam2 no aku naik.. then settle dah dapat passport...
abang imigresen tu plak wat cuak aku jer... "ni gambar baru ker? mmm tak sama pun..."
ok so total aku dok kat imigresen dari kul 7pg-10pg...
tp urusan semua tuh dalam 2 jam dah siap... memang cekap gak laa imigresen skrg...
kalau dulu kena tunggu berhari2 baru leh amik...

1 Comment:

  1. sayahappyslalu said...
    aku pun nak kena renew passport.. and nak buat haikal punya passport jugak sebab trip bulan 3..

Post a Comment